Novomeského 2139/1, Praha 4, 149 00
+420 267 915 120
info@eduso.cz

Produkce a management


 

OTÁZKY  K ÚSTNÍ  MATURITNÍ ZKOUŠCE        

     

 

            1.         Autorské právo

            Autorské právo evropské a anglosaské, copyright.

            Autorská díla a jejich ochrana, kolektivní správci v ČR.

            Autorská práva osobnostní a jejich prodej, majetková práva a licence, typologie a formáty licencí uměleckých děl ve vztahu k trhu s uměním.

        

            2.          Produkce

             Produkční a producent, vymezení oblastí činnosti producenta.

            Klíčové kompetence profese produkčního, sestavení produkčního týmu a způsoby jeho práce.

            Hlavní zásady a pravidla produkční činnosti.            

            Jistoty, nejistoty a rizika práce produkčního.

           

            3.         Projekt

            Smysl a poslání projektu, jeho dopady a cíle.

            Definice základních parametrů projektu.

            Vedení projektu, management projektu, způsob organizace.

            Realizace projektu, jeho náplň a harmonogram.

            Způsoby průběžného hodnocení a vyhodnocení projektu.

 

            4.          Financování projektů v umělecké oblasti

            Způsoby financování, vlastní a cizí zdroje, vícezdrojové financování, příspěvky,    dotace a způsoby nakládání s těmito zdroji.

            Fundraising, merchandising, dary a mecenášství, granty, sbírky, crowfounding a sponzoring.

              

            5.          Produkce výstav a veletrhů

            Historie výstav a veletrhů, jejich typologie a klasifikace.

            Specifika přípravy a realizace výstavy v umělecké oblasti.

            Úkoly produkčního týmu a jeho podoba.

            Technologie a vhodné způsoby prezentace v oblasti veletrhů a výstav.

            Zásady propagace akce. Způsoby financování akce.

 

             6.         Produkce festivalů a koncertů

             Typologie festivalů, jejich klasifikace a historie.

             Specifika přípravy festivalů a koncertů z hlediska obsahu, prostoru, času.

             Současné trendy a inovace při realizaci těchto akcí.

            Úkoly produkčního týmu a způsob jeho tvorby. Bezpečnost při realizaci   hromadných akcí.

            Zásady propagace a modely financování akce.  

  

            7.         Filmová produkce

            Film a filmový průmysl. Filmové dílo z hlediska autorského práva.

            Fáze výroby filmu a jejich specifikace.

            Význam a úloha producenta. Rozpočet filmu. Námět a scénář.

             Filmový štáb a jeho pracovní pozice, natáčecí plán.

             Význam postprodukce u filmového díla. Distribuce filmu, distribuční společnosti.

      

              8.         Produkce a realizace divadelního představení

              Divadelní síť v ČR, typologie divadel. Divadelní scény a soubory.

              Organizace provozu divadla. Činnost organizačních složek divadel, divadelních souborů a jejich členů.

              Dramaturgický plán. Fáze přípravy a realizace divadelního představení.

              Divadelní provoz. Pracovní právo v divadelním provozu, specifické pracovní pozice.

 

                9.          Produkce rozhlasových projektů a online propagace

                Druhy rozhlasových a webových projektů; jejich realizace.

                Mediální trh a jeho segmentace dle typologie rozhlasových stanic a pořadů.

                Specifika práce produkčního v rozhlase. Příprava a realizace rozhlasového pořadu.

                Současné trendy a technologie v rozhlasové tvorbě, DAB, podcast.

                Práce produkce v oblasti tvorby a správy webu.

               Online marketing na sociálních sítích.

 

               10.       Ochranná známka, ochranná značka

               Zákon o ochranných známkách a práva s ním spojená.

               Význam, přihláška a zápis ochranné známky, její použití a zánik.  

               Firemní kultura - image, goodwill, firemní identita, logo.

 

               11.        Právnické osoby provozující kulturní činnost

               Příspěvkové organizace, jejich vznik a pravidla hospodaření.

               Neziskové organizace, typologie – obecně prospěšná společnost, zapsaný ústav, zapsaný spolek. Význam neziskových organizací pro spolkový, společenský a kulturní život. Platná legislativa a pravidla pro vznik neziskové organizace.

            Obchodní společnosti v oblasti umění, nadace a fondy.

 

            12.       Význam managementu a jeho historický vývoj

            Definice a pojetí managementu.

            Struktura a funkce managementu.

             Historický vývoj managementu v etapách.

             Management a podnikání, Baťova soustava řízení.

 

            13.        Manažerská funkce rozhodování

             Význam a fáze rozhodování. Aspekty rozhodování.

            Techniky výběru vhodných alternativ pro rozhodování.

             Programová a neprogramová rozhodování.

             Rozhodování v podmínkách určitosti a neurčitosti.

 

            14.       Manažerská funkce plánování

            Podstata a význam plánování.

            Členění plánů v organizaci.

            Plánovací proces.

            Podnikatelský plán, záměr, projekt jako plán.

 

            15.       Manažerská funkce organizování  

            Význam organizace a organizování práce.

            Formální a neformální organizace.

            Vertikální a horizontální organizace.

            Základní typy organizačních struktur.

            Organizační normy.

            Firemní kultura.

           

            16.       Vedení lidí jako manažerská funkce

            Podstata a cíle vedení lidí.

            Vytváření a analýza pracovních míst.

            Motivace a stimulace pracovníků.

            Metody rozvoje schopností zaměstnanců.

            Hodnocení a odměňování pracovníků.

 

            17.       Řízení lidských zdrojů - personalistika

            Klíčové funkce personalistiky.

            Plánování lidských zdrojů.

            Nábor, výběr, přijímání a adaptace pracovníků. Personální marketing.    

            Uvolňování a propouštění zaměstnanců.                 

 

            18.       Kontrola a její význam v managementu

             Podstata, funkce a význam kontroly.

             Druhy, fáze a možnosti kontroly.

             Kontrolní techniky, informační technologie a jejich využití při kontrole.

 

             19.       Základní analýzy v managementu

             SWOT analýza.

             SMART cíle.

             VRIO analýza.

             Analýza PERT.

 

            20.       Osobnost manažera, styly manažerské práce

             Charakteristika jednotlivých typů manažerů.

             Manažerské styly vedení. Manažerská mřížka.

             Role a potenciál manažera.

             Manažerské dovednosti dle úrovně managementu.

 

            21.       Komunikace v managementu

            Definice a funkce komunikace. Umění komunikace.

            Strukturální a transakční analýza.

            Komunikace s médii a prostřednictvím médií.

            Atributy komunikace, formy a typy komunikačních struktur.

 

             22.       Manažerská psychologie

             Tvořivost a motivace v práci manažera.

             Psychologie práce a sociální psychologie.

             Maslowova teorie lidských potřeb.

             Ergonomie pracovního prostředí.

                       

            23.       Kompetence manažera

            Komunikační dovednosti, asertivita, řešení konfliktů, kritika a komplimenty.

            Delegování, vedení pracovní porady.

            Vyjednávací dovednosti, argumentace, šest fází obchodování, DAPA.

            Význam a techniky time managementu.

                     

             24.       Současné přístupy v managementu.  Krizový management

             Znalostní a informační management.

             Management změny a inovací.

             Řízení rizik.

             Krizový management. Úpadek, sanace a zánik podniku.

 

 

 

 

Praha, 26. 9. 2024                                                    Mgr. Ing. Jiří Smejkal, Ph.D., MBA

                                                                                                        ředitel školy