OTÁZKY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE
1. Záběr a práce s kamerou
Skladebná řada: typy záběrů, jejich funkce a použití v rámci AV díla.
Kompozice záběru.
Dramatické možnosti objektivů.
Práce se světlem.
Technické parametry (ostření, clona, barevné podání; formáty záznamu).
2. Střih
Návaznost ve střihové skladbě.
Filmový rytmus.
Typy střihu.
Střih jako výrazový prostředek filmu.
Střihové impulsy.
3. Zvuk a zvuková dramaturgie dokumentárního a hraného filmu
Jednotlivé komponenty zvukové složky filmu.
Zvukové komponenty u hraného filmu a způsoby jejich užití.
Zvukové komponenty u dokumentárního filmu a způsoby jejich užití.
Způsoby nahrávání filmového zvuku.
4. Dokumentární film
Formy a žánry dokumentární tvorby.
Rozdíly mezi publicistickým pořadem a dokumentárním filmem.
Typy výpovědí v návaznosti na obrazovou složku.
Bodový scénář.
Práce s komentářem.
Dokumentární a hraný film – pokusy o fúzi z obou stran.
5. Scénář a stavba hraného filmu
Dramatický oblouk a fáze literární přípravy.
Sekvenční střih a základní stavba hraného filmu (lineární, paralelní, křížová, retrospektivní a mozaiková montáž).
Filmový prostor a čas (včetně metod kondenzace a ředění filmového času).
6. Inscenační pravidla a vliv audiovizuální tvorby
Předsnímací jednoty.
Základní inscenační pravidla (osy hlavního směru, jednoty pohledů, jednoty směru pohybu).
Filmový štáb a funkce jeho členů.
Sociální působení audiovizuální tvorby.
7. Střihový program Adobe Premiere
Rozložení pracovní plochy.
Horizontální a vertikální montáž.
Možnosti úpravy obrazu a zvuku.
Audio a video přechody.
Práce s video okny a proměnnými parametry v rámci jediného klipu.
Zrychlování, zpomalování a časová orientace záznamu.
Filmová a animační tvorba.
8. Obrazová postprodukce v Adobe Premiere CC
Užití efektů (klíčování, obraz v obraze aj.).
Barevné korekce.
Titulkování. Animace.
Export videa a jejich formáty.
9. Digitální kamera, její nastavení a parametry
Formátování média, nastavení bílé, ostření, kompozice obrazu.
Základní pohyby kamery, záběr z ruky a ze stativu.
Velikost a kompozice záběrů.
Základní práce se světlem ve studiu.
Nastavení zvuku.
10. Programy a grafické formáty
Bitmapová a vektorová grafika (definice, rozdíly, využití).
Barevné režimy: RGB, CMYK (definice, rozdíly, využití).
Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere, Cinema 4D.
PSD, JPEG, GIF, BMP, PNG, PDF, XML, AI, EPS, C4D (definice, vlastnosti a využití).
Import / export a spolupráce mezi programy.
11. Historie a využití klasické animace
Historie a využití klasické a počítačové animace.
Popis různých klasických animačních technologií.
České a světové osobnosti animovaného filmu, významná studia.
Animační programy (3D a 2D programy).
Srovnání počítačové a klasické animace.
12. 3D text a animace (Cinema 4D)
Tvorba 3D textu, možnosti nastavení (včetně praktické ukázky).
Porovnání MoGraph textování s texty z křivky a modelovaným textem.
Jednoduchá ukázka vlastnosti simulace.
MoGraph klonování, fraktura voronoi.
Animace, popřípadě simulace textu s nastavením scény.
Nastavení exportu a využití team renderu.
13. Postupy modelování (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Demonstrace různých postupů modelování v C4D.
Modelovací nástroje, výchozí modelovací objekty (křivky a primitiva).
Modelační nástroje v C4D, demonstrace jejich funkce.
14. Základní principy animace, animační postupy (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Vytváření klíčových snímků.
Práce s křivkami a časovou osou.
Animace kamery, světel. Timing.
15. Nastavení kamery a světel, rendering (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Vlastnosti a druhy světel, možnosti nasvícení scény.
Práce s kamerou ve 3D.
Základní principy renderingu 3D scén.
Vysvětlení pojmu Plugin.
16. Techniky modelování – Polygony (Cinema 4D)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Vysvětlení pojmu Polygon, Vertex, Křivka, N-gon.
Postup při polygonovém modelování (ukázka).
NURBS vs. Polygony.
Tendence v současné technologii.
17. Techniky modelování – NURBS, texturování (Cinema 4D)
Vysvětlení pojmu NURBS.
Proč a kdy se NURBS používají.
Typy NURBS objektů v C4D.
Princip projekcí textur, nastavení jejich vlastností.
Vysvětlení pojmu UV mapa (kdy se používá a proč); druhy UV projekcí.
Co všechno se dá zobrazit texturou.
18. Předtisková příprava a propagace
Propagace, charakterizace, historie.
Tvorba a druhy propagačních prostředků (plakát, billboard, leták, katalog …).
Logo a značka, corporate design, grafický manuál.
Využití programů Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign.
Formáty pro export a rozlišení tiskového dokumentu.
Základy pre-pressu pro ofset a digitální tisk (barevné režimy, barevné profily, formáty dokumentů, tiskové značky, spadávka).
19. Adobe Photoshop 1 – základní přehled možností programu, vrstvy,
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Orientace v pracovním prostředí programu Adobe Photoshop, možnosti nastavení pracovní plochy.
Nástroje (práce s nimi a jejich možnosti, výběr nástroje s ohledem na zadání). Klávesové zkratky. Filtry a jejich využití.
Transformace (libovolná, perspektiva, pokřivení).
Typy vrstev (rastrové, textové, vrstvy tvaru a práce s nimi).
Práce s grafickým tabletem, použití štětce (druhy a možnosti), vytvořit vlastní brush.
20. Adobe Photoshop 2 - selekce, masky, základní práce s fotografií a retuš
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Nástroje na tvorbu selekcí a práce s nimi. Úprava výběru.
Typy masek, tvorba masek a využití, filtry (ukázky).
Práce s fotografií v Adobe Photoshop. Ořez. Barevné korekce, vyvážení bílé.
Nástroje k úpravě kontrastu a jasu – práce s histogramem.
Úrovně a křivky. Vrstvy úprav. Automatické úpravy.
Principy a možnosti zostření. Nástroje sloužící k retuši fotografií.
21. Adobe Illustrator 1 – nástroje pro kresbu a malbu
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Orientace v pracovním prostředí, nastavení pracovní plochy (orientace, formáty, barevný režim).
Nástroje pro výběr, nástroje pro kresbu (pero a editace bodů, segment čáry, oblouk, spirála atd.), nástroje pro malbu (štětec).
Možnosti tahu (nastavení a možností dynamiky linky).
22. Adobe Illustrator 2 - transformace, textové nástroje, přesné tvary a měření, přechod a maska krytí, nástroj cestář, vrstvy
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Transformace (nástroje pro změnu tvaru, velikost dle procent, zrcadlení, rotace se změnou bodu otáčení).
Galerie textových nástrojů (text, textové pole, text v ploše a na cestě).
Vytvoření přesného tvaru a orientační měření (nástrojem měřítka, pravítka, vodítka, automatického vodítka, nástroj perspektiva).
Nástroj cestář (ukázka na jednoduchých geometrických tvarech).
Vzorník (uložení barvy, knihovny barev), vytvoření stopy a symbolu.
Možnosti průhlednosti, přechodu a vytvoření masky krytí, vrstvy (práce a nastavení), export a uložení.
23. Funkce InDesignu
Využití a možnosti programu v rámci grafické tvorby.
Vzorové stránky, natékání, zřetězení a obtékání textu, číslování stránek.
Odstavcové a objektové styly, tabulky. Dělení slov.
Proklad, vyrovnání a prostrkání.
Hladká, smíšená a akcidenční sazba (definice, zásady a využití).
Stránkový a řádkový rejstřík.
Pre-press (rozlišení, barevné režimy, formáty dokumentů, tiskové značky).
24. Vznik filmu
Vynálezy a experimenty; vznik filmu (camera obscura).
Éra němého filmu 1898 - 1930.
První veřejné projekce (bratři Lumierové), filmové iluzuze (Georege Meliés).
Umělecké tendence ve filmu. Německý expresionismus. Surrealismus ve filmu
(L. Buñuel). Ruská avangarda (S. Ejzenštejn). Film a abstrakce (L.M. Nagy).
Vznik a vývoj zvukového filmu, filmový průmysl v USA (Hollywood).
Klasický Hollywood (filmové žánry). Fenomén filmové grotesky (Ch. Chaplin,
B. Keaton).
Vývoj filmu v Československu do roku 1950, filmová studia a tvůrci (Barrandov).
25. Soudobé tendence evropského filmu
Umělecké tendence ve filmu:
- italský neorealismus (F. Fellini),
- severská filmová škola filmu (I. Bergman),
- francouzská „nová vlna“ (J-L. Godard).
Šedesátá léta československého filmu (M. Forman, V. Chytilová, J. Menzel ,J. Herz,
F. Vláčil).
Tradice československého animovaného (J. Trnka, K. Zeman, H. Tyrlová, B. Pojar,
J. Bárta).
Současná česká kinematografie (J. Švankmajer, J. Svěrák).
Praha, 26. 9. 2024 Mgr. Ing. Jiří Smejkal, Ph.D., MBA
ředitel školy