Novomeského 2139/1, Praha 4, 149 00
+420 267 915 120
info@eduso.cz

Školní metodik prevence - preventivní program

Ing. Anežka Stejskalová, MSc.

anezka.stejskalova@eduso.cz

Konzultační hodiny: METODIK PREVENCE : ÚTERÝ 12:40 - 14:20

 

Od školního roku 2023/2024 působí na pozici školního metodika prevence Ing. Anežka Stejskalová, MSc. která spolupracuje s Mgr. Janem Juhaňákem, metodikem prevence při Pedagogicko-psychologické poradně pro Prahu 11 a 12. Dále se účastní setkání metodiků prevence v regionu a sdílí problematiku studentů na naší škole, zároveň absorbuje informace a zkušenosti od metodiků prevence na jiných školách. Vzdělává se v rámci akreditovaného kurzu „Školní metodik prevence“ od roku 2023, který bude ukončen závěrečnou prací a zkouškou v lednu 2025.

Hlavní řešené problémy:

  • nedostatečná docházka do školy a pozdní příchody do hodin,
  • pozdní omlouvání zameškaných hodin,
  • kouření/vapování,
  • stavy úzkosti, depresivity, celkové nenaplňenosti, „nevím co se životem“
  • konzumace energetických nápojů (pravidelně nebo každý den), s tím spojené poruchy spánku a nadměrná únava, nebo naopak vlny energie ve vyučování,
  • poškozování školního majetku,
  • sebepoškozování.

 

Preventivní opatření:

  • začleňování žáků do kolektivu ze znevýhodněného sociokulturního prostředí
  • úzká spolupráce s rodiči (zejména u žáků 1. a 2. ročníků)
  • snaha o zákaz prodeje energetických nápojů a sladkých nápojů ve školním bufetu – v jednání
  • výběr a absolvování školních kurzů a školení pro další pedagogy (např. specifické poruchy učení, pedagogická diagnostika a prevence, práce se stresem žáků a učitelů na škole, šikana ve školní třídě (jak ji předcházet a řešit a pod).

Minimální preventivní program:

  • Vést žáky ke zdravému životnímu stylu a k odpovědnosti za vlastní zdraví, zdůrazňovat přínos zdravého životního stylu pro život člověka,
  • Vytvářet podmínky pro smysluplné využívání volného času našich žáků,
  • Budovat pozitivní školní i třídní klima, atmosféru důvěry a pochopení pro problémy žáků, poskytovat žákům dostatek prostoru pro sdělení jejich problémů, nabízet jim pomoc při jejich řešení,
  • Věnovat zvýšenou pozornost možnému výskytu šikany a kyberšikany, informovat žáky o problematice šikany, nepodceňovat její zárodečná stadia,
  • Poskytovat žákům dostatek informací o působení drog na organismus a zdůrazňovat výhody života bez drog,
  • Zajišťovat a vytvářet pro žáky programy zaměřené na zvyšování sebevědomí, morální odpovědnosti, tolerance k odlišným názorům
  • Zapojovat žáky do celoškolských projektů a tím zvyšovat pocit sounáležitosti a schopnost spolupráce
  • Vzdělávat pedagogické pracovníky v technikách a metodách preventivní práce a vytváření pozitivních vztahů mezi žáky
  • Průběžně monitorovat podmínky školního života z hlediska výskytu rizikových jevů, výsledky uplatňovat ke včasnému zachycení ohrožených žáků a další práci s nimi

 

Hlavní zásady preventivní strategie 

 

  • informovat během třídních schůzek o možnosti individuálních konzultací
  • informovat o programech a možnostech výchovného poradenství a prevence

ve škole

  • vyzývat rodiče k aktivní spolupráci v prevenci zneužívání návykových látek

a k výchově proti rasismu, xenofobii a kulturní netoleranci

  • seznámit rodiče s možnostmi školy v případech, kdy selhávají preventivní opatření
  • analýza, znalost a využití sítě pracovišť poskytujících preventivní, poradenské a léčebné služby v regionu

     Realizace preventivního působení

  • vytvářejí si povědomí o zdraví jako základní lidské hodnotě
  • ví, co je podstatou zdravého životního stylu
  • znají činnosti, které je z hlediska zdravého životního stylu vhodné zařadit do denního režimu
  • dokáží pojmenovat rizika spojená se zneužíváním návykových látek a uvědomují si argumenty ve prospěch zdraví
  • seznamují se s jednoduchými technikami odmítání návykových látek a negativního tlaku vrstevnické skupiny
  • ví, na koho se obrátit v případě, že jsou ohrožena jejich práva
  • učí se respektovat názory a zájmy jiných lidí a odlišné způsoby chování a myšlení
  • budují si respekt a toleranci k menšinám
  • umí spolupracovat ve skupině a přebírat zodpovědnost za společný úkol
  • rozvíjí dovednosti, které napomáhají orientovat se v sociálních situacích, uvědomují si odpovědnost za své chování a jeho důsledky
  • zvyšují schopnost řešit konflikty a problémy nenásilnou formou,

      získávají povědomost o tom, že každé chování, které ohrožuje práva druhých   

      /šikana, násilí…/ je protiprávní.

      Konkrétní aktivity podporující primární prevenci

  •  systematická činnost studentské rady (složena ze zvolených zástupců   

      jednotlivých tříd), která tvoří funkci prostředníka mezi žáky a vedením školy a    

      která umožňuje žákům aktivně se podílet na životě školy

  • dotazníková šetření zaměřená na monitorování výskytu šikany, včasné řešení    

      možných problémů v této oblasti, monitorování atmosféry v třídních kolektivech

  • stanovení pravidel soužití třídních kolektivů a upevňování vztahů mezi spolužáky
  • nácvik pravidel chování založených na vzájemné úctě a respektu
  • uvědomování si vzájemných odlišností a jejich přijímání
  • rozvoj komunikačních schopností, umění klást otázky a vyjádřit svůj názor
  • organizace sportovních a kulturně společenských akcí (sportovně seznamovací odpoledne 1. ročníků, lyžařské kurzy, badmintonové turnaje, umělecké výstavy děl studentů, studenti se spolupodílejí na organizaci maturitního plesu pro školu, atd.)
  • trvalý přístup ke schránce důvěry, kde mohou žáci anonymně informovat vedení    

      školy o svých problémech

  • upevňování základních návyků v rámci zdravého životního stylu – hygienických    

      návyků, zásad správné životosprávy

  • aktivní účast v akcích školy spojených s její prezentací, Schola Pragensis, program
  • v minulosti spolupráce s partnerskými školami ERASMUS
  • vytváření atmosféry důvěry mezi žáky a učiteli – konzultační hodiny metodika prevence, školního psychologa
  • funkční systém třídnických hodin
  • ekologická výchova v rámci výuky Základy přírodních věd a Základy společenských věd

 

  • září 2018 – pedagogičtí pracovníci seznámeni s programem prevence
  • září – říjen 2018 návštěva výchovného poradce ve třídách
  • listopad 2018 – rodiče seznámeni s programem prevence na třídních schůzkách

Strategie předcházení školní neúspěšnosti

Charakteristika školní neúspěšnosti

Školní neúspěšnost je z hlediska pedagogicko-psychologického a socio-pedagogického chápána jako selhávání žáka v podmínkách školního edukačního programu nejen špatným prospěchem, ale také vytvářením negativních psychických postojů a emočních stavů ve vztahu k vlastnímu učení, ke vzdělávání, k učitelům a obecně ke škole.

Faktory školní neúspěšnosti

Školní neúspěšnost je vymezena řadou faktorů, především osobností a zdravotním stavem žáka, dále rodinným a mimoškolním prostředím a výchovně vzdělávacím procesem ve škole. 

Při řešení školní neúspěšnosti je nezbytná spolupráce školy, dalších odborníků, rodiny a samotného žáka. Podpora rodiny je v tomto procesu nenahraditelná i s ohledem na volbu budoucího povolání a budoucí život.

Doprovodné projevy školní neúspěšnosti

  • neurotické příznaky – bolesti hlavy, břicha, nechutenství, zvracení, tiky, školní fobie
  • poruchy chování – záškoláctví, útěky ze školy nebo z domova, sebepoškozování
  • obranné mechanismy – ztráta motivace, pocit méněcennosti, fantazie, regrese

Škola průběžně vyhodnocuje žáky s riziky neúspěšnosti, poskytuje jim pomoc k jejímu překonání, zohledňuje vnější prostředí ovlivňující výsledky žáků, přijímá případná opatření k zamezení rizikového chování.

Základní podmínkou prevence školní neúspěšnosti je pozitivní klima školy, důvěra žáků

a rodičů k učitelům a aktivní přístup a zájem učitelů o žáky.

Prevence školní neúspěšnosti ze strany školy

Základem prevence školní neúspěšnosti je spolupráce všech zúčastněných stran, kterými jsou – žák, rodiče, třídní učitel, školní poradenské pracoviště, ostatní pedagogové, vedení školy a externí poradenské zařízení (PPP).  Zásadním předpokladem je aktivní přístup všech pedagogů k vyhledávání signálů, které by mohly mít za následek školní neúspěšnost žáka. Je to s podivem, ale poměrně často je pedagog střední školy první osobou, která zaznamená charakteristické studijní obtíže a doporučuje žákovi a zákonným zástupcům odborné vyšetření v Pedagogicko-psychologické poradně.  V případě, že žák přichází do naší školy již po vyšetření v poradenském zařízení a má stanovena doporučení pro výchovně-vzdělávací proces, plně respektujeme tato doporučení a maximálně je realizujeme, individuálně přizpůsobujeme v každodenním vzdělávání a následně je vyhodnocujeme.

Potřeby žáků a možná opatření

Opatření volíme individuálně na základě diagnostiky a zjištěných potřeb žáků:

  • Poruchy učení a chování, jiná zdravotní omezení a znevýhodnění:
    •  kompenzace nedostatků s pomocí speciálně pedagogických metod a postupů na základě doporučení z PPP nebo SPC,
    • integrace žáka a vytvoření IVP.
  • Odchylka v celkové úrovni inteligence:
    • konzultace o vhodnosti zvoleného oboru, protože množství učiva musí odpovídat požadavkům státních závěrečných či maturitních zkoušek,
    • pokud je to možné, definovat žákovi základní učivo, odpovídající jeho možnostem a schopnostem, vhodné metody práce, motivace - zažití úspěchu, možnost opravit si známku, individuální konzultace ve vyučování i mimo něj, spolupráce s PPP - integrace na základě IVP a realizování dalších podpůrných opatření doporučených poradnou.
  • Žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí:
    • motivace žáka k učení, spolupráce s rodinou,
    • vytvoření podmínek pro domácí přípravu i ve škole ve volných hodinách, 
    • přístup k internetu ve škole
    • možnost doučování.
  • Žáci s vysokou absencí:
    • včasné řešení zvýšené absence žáka ve vyučování, přizpůsobené důvodu absencí,
    • podpora při zvládnutí zameškané látky - plán dostudování učiva a termíny dozkoušení, konzultace s žákem a rodiči, kde se domluví zvýšený dohled nad žákem.

Pedagogické intervence v rámci prevence

  • Podpora motivace a zvyšování sebedůvěry u všech žáků:
    • klást na žáka přiměřené nároky
    • zdůrazňovat jeho pozitivní stránky
    • oceňovat jeho jedinečnost
    • umožňovat žákovi vyslovovat vlastní názory
    • podporovat aktivitu žáka
    • pomáhat žákovi a radovat se z jeho úspěchů
    • rozvíjet pocit empatie
    • vyhýbat se negativnímu srovnávání
    • zvyšovat aspirační úroveň u žáků
  • Vedení výchovně-vzdělávacího procesu - pedagogové:
    • spolupracují s třídním učitelem a výchovným poradcem,
    • znají vzdělávací možnosti žáků,
    • mají přehled o úrovni jejich vědomostí a dovedností 
    • jsou seznámeni s příčinami školních nedostatků konkrétních žáků, s jejich rodinným zázemím, ev. se zdravotním stavem,
    • seznamují žáky s kritérii školního výkonu, která jsou ve škole považována za školní úspěch,
    • stanovují pravidla vzdělávacího procesu a způsoby hodnocení v daném předmětu,
    • seznamují žáky s možnými vhodnými styly učení a učí je vědomě používat styl pro ně v dané situaci nejvýhodnější,
    • podporují samostatné a nezávislé myšlení žáků,
    • rozvíjení kvalitní sebehodnocení žáků,
    • využívají metod aktivního učení a postupný rozvoj klíčových kompetencí,
    • nabízejí žákům a jejich zákonným zástupcům konzultace v rámci hovorových hodin i individuálně na základě domluvy.

Postup řešení školní neúspěšnosti

  • rodiče a zákonní zástupci jsou průběžně informováni prostřednictvím Bakaláři o prospěchu (konkrétní známky, průměry, výchovná opatření, čtvrtletní hodnocení)
  • v 1. a 3. čtvrtletí je veden motivační pohovor se žáky v těch předmětech, ve kterých se vyskytují výchovné obtíže – vyučující konkrétního předmětu průběžně mapuje příčiny školního neúspěchu nebo zhoršeného prospěchu
  • rodiče a zákonní zástupci se mohou v 1. a 3. čtvrtletí informovat u jednotlivých vyučujících během hovorových hodin, nebo na základě předem domluvené schůzky mimo tyto hodiny
  • v situacích vysokých absencí z důvodu nemoci se jednotliví vyučující domlouvají s žákem na doplnění si testů a zkoušení po jeho návratu do školy
  • třídní učitel při zvyšujících se absencích (nad 100 h nebo při dlouhé nemocnosti) udržuje komunikaci se zákonným zástupcem žáka nebo se zletilým žákem a individuálně se domlouvá na dalších postupech, popř. na formě omlouvání se
  • v případě, že žák má zameškáno nad stanovenou hranici 25%, vyučující k této skutečnosti v pololetním a celkovém hodnocení postupují individuálně – mohou nastavit průběžné doplnění pololetní práce, nebo zvolit doklasifikaci v daném předmětu
  • v případě zájmu mohou žáci ohroženi školním neúspěchem kontaktovat výchovnou poradkyni za účelem poradenství (zmapování učebních stylů, nastavení podpory při učení, konzultace s PPP)
  • v případě, že žák v předchozí době docházel do PPP a má neplatné Doporučení, je motivován k tomu kontaktovat PPP a požádat o kontrolní vyšetření
  • pokud žák do PPP nikdy nechodil a vyskytnou se u něj závažné obtíže ve vzdělávání, je motivován k tomu, aby oslovil příslušnou PPP a požádal o provedení diagnostiky 
  • pedagogičtí pracovníci se seznámí s výsledky a doporučením PPP a doporučené postupy aplikují do své výuky, průběžně sledují vývoj a výsledky daného žáky, hodnotí a vzájemně konzultují efektivitu opatření.

Formy a metody práce se žáky ohroženými školní neúspěšností

U žáků ohrožených školním selháváním či žáků, kteří již v procesu vzdělávání selhávají, jsou individuálně zvoleny a nabízeny následující formy a metody práce:

  • zadávání pravidelných úkolů, doplňujících domácích úkolů k procvičení učební látky
  • plán postupného doplnění učiva, rozfázování přezkoušení znalostí (např. po dlouhodobé absenci žáka)
  • užívání podpůrných aktivit – oznámení písemné práce, stanovení termínu zkoušení z konkrétního učiva, umožnění opakovaného opravného pokusu
  • používání podpůrných pomůcek při samostatné práci – přehledy, tabulky, kalkulačky, nákresy, aj. dle charakteru předmětu a Doporučení PPP
  • individuální práce se žákem v rámci hodiny
  • individuální konzultace s vyučujícím daného předmětu
  • individuální či skupinové doučování
  • nastavení Individuálního vzdělávacího plánu
  •  

Řešení školní neúspěšnosti

  • Základní podmínkou prevence školní neúspěšnosti je pozitivní klima školy, důvěra žáků a rodičů k učitelům a aktivní přístup a zájem učitelů o žáky
  • Na žákovu neúspěšnost upozorní vyučující jednotlivých předmětů třídního učitele (TU).
  • TU kontaktuje rodiče, nabídne osobní jednání za možné přítomnosti poradenských pracovníků školy (výchovný poradce – VP, metodik prevence rizikového chování – MP, školní psycholog – ŠP).
  • Na počátku řešení školní neúspěšnosti je nutná správná diagnostika příčin – analýza žákových možností, pozorování žáka, posouzení jeho učebního stylu, vzdělávacích potřeb, osobních postojů ke škole, vzdělávání a učitelům (ŠP, VP).
  • Na základě diagnostiky a zjištěných potřeb žáka volíme individuálně možná opatření: 
    • Zvýšená motivace žáka k učení – důraz na pozitivní hodnocení, stanovení přiměřeného rozsahu učiva, podpůrné pomůcky (přehledy), využití pomoci spolužáků, podpůrné aktivity – oznamování termínů písemných prací a zkoušen.
    • Individuální konzultace, doučování, kompenzace nedostatků pomocí speciálně pedagogických postupů (PLPP, spolupráce s PPP, SPC).

 

 

 

V Praze dne 1. 9. 2024