Novomeského 2139/1, Praha 4, 149 00
+420 267 915 120
info@eduso.cz

Počítačová grafika a animace

 

                                                                   OTÁZKY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE

 

 

                1. Historie a současnost animovaného filmu ve světě

                Předanimační techniky (optické hračky, camera obscura apod.

                Zakladatelé animovaného filmu.

                Rozvoj animačních studií (USA, Evropa, Japonsko).

                Nejdůležitější osobnosti, které ovlivnili filmový průmysl v oboru animovaného filmu.

                Současná scéna a tendence animovaného filmu.

                Animační studia ve světě (Evropa, USA, Asie).

 


                2. Historie a současnost českého animovaného filmu

                Průkopníci české animace.

                Rozvoj lokálních studií (Praha, Zlín, …).

                Specifika českého loutkového a kresleného filmu.

                Animovaná tvorba pro děti.

                Nejdůležitější osobnosti, které ovlivnili filmový průmysl v oboru animovaného filmu.

                Současná scéna a tendence animovaného filmu.

 

                3. Papír

                Historie – vznik a druhy použití (ukázky).

                Moderní výroba papíru, nejznámější výrobci.

                Druhy papíru podle použití, úprava, zušlechťování, gramáž.

                Standardizované a průmyslové formáty (A, B, nekonečné role).

                Papír v užitém designu (design obalu, design výrobku).

                Papír jako výtvarný materiál (ukázky, autoři).

 

                4. Grafický design a jeho pravidla

                Uveďte ikonické příklady pro logo, tvorbu značky - corporate design.

                K čemu slouží grafický manuál?

                Ikonické osobnosti grafického designu v Čechách – novodobá historie (L. Sutnar, R. Vaněk, Aleš Najbrt, Zuzana Lednická, Zdeněk Ziegler, Clara Istlerová, R. Vaněk).

                Pojmy: kompozice – zlatý řez, optický a geometrický střed, sazební obrazec, maketa,     piktogram a symbol.

                Vysvětlete pojmy: vizuální komunikace, veřejný prostor, vizuální smog.

 

                5. Design dopravních prostředků

                Historie – příklady, ukázky, značky. Typologie.

                Aerodynamika, ergonomie.

                Energie, spotřeba. Materiály a barevnost. Bezpečnost.

                Deformační zóna.

                Životní prostředí (spalovací motory versus elektromotory, jejich výhody a nevýhody).

 

                6. RGB/CMYK, barevné profily a tisk

                Rozdíl mezi RGB a CMYK.

                Převod barev mezi barevnými profily (případné řešení nesouladu barevných profilů v programu Photoshop).

                Barevné profily a rozdíl mezi nimi. (sRGB, Adobe RGB a další).

                ICC profily (jejich využití v praxi).

                Předtisková příprava (ořezové značky, spadávka a další).

                Druhy tisku.

 

                7. Clona, čas, ISO, ohnisková vzdálenost

                Clona, čas, ISO (teorie a využití v praxi).

                Ohnisková vzdálenost (vysvětlení pojmu).

                Hloubka ostrosti (jak s ní pracujeme a co vše se podílí na její hloubce).

                Vysvětlení pojmu crop faktor (souvislost velikosti snímacího čipu s ohniskovou vzdáleností objektivu).

                Časté vady obrazu vznikající při focení (chromatická aberace aj.).

 

                8. Fotografie a internet 

                Fotobanka (druhy, jejich rozlišení).

                Nejznámější české a světové fotobanky.

                Internetová média.

                Autorské právo; licence (trvání autorských práv; omezení licence – časová, územní, věcná).

                Licence k fotografiím, které jsou sdíleny na internetu.

 

                9. Programy a grafické formáty

                Bitmapová a vektorová grafika (definice, rozdíly, využití).

                Barevné režimy: RGB, CMYK (definice, rozdíly, využití).

                Adobe Photoshop,  Illustrator,  Indesign,  Premiere, Cinema 4D.

                PSD, JPEG, GIF, BMP, PNG, PDF, TIFF, AI, EPS, C4D, OBJ, FBX (definice, vlastnosti a využití).

                Import / export a spolupráce mezi programy.

 

                10. Předtisková příprava a propagace, logo a corporate identity 

                Propagace, charakterizace, historie.

                Tvorba a druhy propagačních prostředků (plakát, billboard, leták, katalog…).

                Logo a značka, corporate design, grafický manuál.

                Využití programů Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign.

                Formáty pro export a rozlišení tiskového dokumentu. 

                Základy pre-pressu tisk (barevné režimy, barevné profily, formáty dokumentů, tiskové značky, spadávka).

               

                11. Adobe Photoshop 1 – základní přehled možností programu

                Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové grafiky, využití programu).

                Orientace v pracovním prostředí programu Adobe Photoshop, možnosti nastavení pracovní plochy.

                Nástroje (práce s nimi a jejich možnosti, výběr nástroje s ohledem na zadání).

                Klávesové zkratky. Filtry a jejich využití.

                Transformace (libovolná, perspektiva, pokřivení).

                Práce s grafickým tabletem.

 

                12. Adobe Photoshop 2 – vrstvy, selekce, masky

                Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové grafiky, využití programu).

                Typy vrstev (rastrové, textové, vrstvy tvaru a práce s nimi).

                Nástroje na tvorbu selekcí a práce s nimi. Úprava výběru.

                Typy masek, tvorba masek a využití, filtry (ukázky).

 

                13. Adobe Photoshop 3 – základní práce s fotografií a retuš

                Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové grafiky, využití programu).

                Použití štětce (druhy a možnosti), vytvoření bruche.

                Práce s fotografií v Adobe Photoshop. Ořez. Barevné korekce, vyvážení bílé.

                Nástroje k úpravě kontrastu a jasu – práce s histogramem.

                Úrovně a křivky. Vrstvy úprav. Automatické úpravy.

                Principy a možnosti zostření. Nástroje sloužící k retuši fotografií.

 

                14. Adobe Illustrator 1 – nástroje pro kresbu a malbu

                Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové grafiky, využití programu).

                Orientace v pracovním prostředí, nastavení pracovní plochy (orientace, formáty, barevný režim).

                Nástroje pro výběr, nástroje pro kresbu (pero a editace bodů, segment čáry, oblouk, spirála atd.), nástroje pro malbu (štětec).

 

                15. Adobe Illustrator 2 – transformace, textové nástroje, přesné tvary a   měření

                Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové grafiky, využití programu).

                Transformace (nástroje pro změnu tvaru, velikost dle procent, zrcadlení, rotace se změnou bodu otáčení).

                Galerie textových nástrojů (text, textové pole, text v ploše a na cestě).

                Vytvoření přesného tvaru a orientační měření (nástrojem měřítko, pravítka, vodítka, automatická vodítka, nástroj perspektiva).

 

                16. Adobe Illustrator 3 – možností tahu, přechod a maska krytí, nástroj cestář, vrstvy

                Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové grafiky, využití programu).

                Možnosti tahu (nastavení a možností dynamiky linky).

                Nástroj cestář (ukázka na jednoduchých geometrických tvarech).

                Vzorník (uložení barvy, knihovny barev), vytvoření stopy a symbolu.

                Možnosti průhlednosti, přechodu a vytvoření masky krytí, vrstvy (práce a nastavení), export a   uložení.

 

                17. Funkce InDesignu  

                Využití a možnosti programu v rámci grafické tvorby.

                Vzorové stránky, natékání, zřetězení a obtékání textu, číslování stránek.

                Odstavcové a objektové styly, tabulky. Dělení slov.

                Proklad, vyrovnání a prostrkání.

                Hladká, smíšená a akcidenční sazba (definice, zásady a využití).

                Stránkový a řádkový rejstřík.

                Pre-press (rozlišení, barevné režimy, formáty dokumentů, tiskové značky).

 

                18. Úvod do 3D grafiky a Cinema 4D 

                Grafické a animační programy (2D/3D programy pro tvorbu animace).

                Použití 3D grafiky, pracovní prostředí a nástroje, možnosti rozvržení scén a základní pohyb v projektu.

                Modelovací nástroje, výchozí modelovací objekty (křivky a primitiva).

                Druhy modelování (NURBS, polygony, sculpting), materiály a textury.

                Animace objektů, kamery, světel a práce s křivkami a časovou osou. Možnosti a formáty exportu.

 

                19. Tvorba šablonových webových stránek

                Postup (registrace) domény a založení hostingu.

                Návrh a tvorba šablonového webu.

                Instalace a výběr šablony, editace a nastavení.

                Vložení loga, obsahu stránek, příspěvků a editace menu webu.

                Vložení galerie obrázků a videa.

 

                20. Písmo a typografie

                Historie a vývoj (příklady).

                Řezy, kreslené písmo, plastické písmo.

                Iniciály, kaligrafie, monogramy, iluminace.

                Verzálky, mínusky, kapitálky.

                Písmová osnova, světlá výška.

                Kresba písma (dřík, serif, náběh, oko, bříškodiakritika).

                Patkové, bezpatkové písmo.

                Písmová rodina, řez písma, kurzíva, tučné písmo.

                Proklady, prostrky.

 

 

 

Praha, 26. 9. 2024                                                    Mgr. Ing. Jiří Smejkal, Ph.D., MBA

                                                                                                        ředitel školy