Produkce a management

OTÁZKY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE

1.         Autorské právo

            Autorské právo evropské a anglosaské, copyright.

            Autorská díla a jejich ochrana, kolektivní správci v ČR.

            Autorská práva osobnostní a jejich prodej, majetková práva a licence, typologie a formáty licencí uměleckých děl ve vztahu k trhu s uměním.

         

            2.          Produkce

             Produkční a producent, vymezení oblastí činnosti producenta.

            Klíčové kompetence profese produkčního, sestavení produkčního týmu a způsoby jeho práce.

            Hlavní zásady a pravidla produkční činnosti.            

            Jistoty, nejistoty a rizika práce produkčního.

 

            3.         Projekt

            Smysl a poslání projektu, jeho dopady a cíle.

            Definice základních parametrů projektu.

            Vedení projektu, management projektu, způsob organizace.

            Realizace projektu, jeho náplň a harmonogram.

            Způsoby průběžného hodnocení a vyhodnocení projektu.

 

            4.          Financování projektů v umělecké oblasti

            Způsoby financování, vlastní a cizí zdroje, vícezdrojové financování, příspěvky, dotace a způsoby nakládání s těmito zdroji.

            Fundraising, merchandising, dary a mecenášství, granty, sbírky, crowfounding a sponzoring.

              

            5.          Produkce výstav a veletrhů

            Historie výstav a veletrhů, jejich typologie a klasifikace.

            Specifika přípravy a realizace výstavy v umělecké oblasti.

            Úkoly produkčního týmu a jeho podoba.

            Technologie a vhodné způsoby prezentace v oblasti veletrhů a výstav.

            Zásady propagace akce. Způsoby financování akce.

 

             6.         Produkce festivalů a koncertů

             Typologie festivalů, jejich klasifikace a historie.

             Specifika přípravy festivalů a koncertů z hlediska obsahu, prostoru, času.

             Současné trendy a inovace při realizaci těchto akcí.

            Úkoly produkčního týmu a způsob jeho tvorby. Bezpečnost při realizaci   hromadných akcí.

            Zásady propagace a modely financování akce.  

    

                        7.         Filmová produkce

                          Film a filmový průmysl. Filmové dílo z hlediska autorského práva.

                          Fáze výroby filmu a jejich specifikace.

                        Význam a úloha producenta. Rozpočet filmu. Námět a scénář.

                        Filmový štáb a jeho pracovní pozice, natáčecí plán.

                        Význam postprodukce u filmového díla. Distribuce filmu, distribuční společnosti.

      

                        8.         Produkce a realizace divadelního představení

                         Divadelní síť v ČR, typologie divadel. Divadelní scény a soubory.

                        Organizace provozu divadla. Činnost organizačních složek divadel, divadelních   souborů a jejich členů.

                        Dramaturgický plán. Fáze přípravy a realizace divadelního představení.

                        Divadelní provoz. Pracovní právo v divadelním provozu, specifické pracovní pozice.

 

                        9.          Produkce rozhlasových projektů a online propagace

            Druhy rozhlasových a webových projektů; jejich realizace.

            Mediální trh a jeho segmentace dle typologie rozhlasových stanic a pořadů.

            Specifika práce produkčního v rozhlase. Příprava a realizace rozhlasového pořadu.

            Současné trendy a technologie v rozhlasové tvorbě, DAB, podcast.

            Práce produkce v oblasti tvorby a správy webu.

            Online marketing na sociálních sítích.

  

            10.       Právnické osoby provozující kulturní činnost

            Příspěvkové organizace, jejich vznik a pravidla hospodaření.

            Neziskové organizace, typologie – obecně prospěšná společnost, zapsaný ústav, zapsaný spolek. Význam neziskových organizací pro spolkový, společenský a kulturní život. Platná legislativa a pravidla pro vznik neziskové organizace.

            Obchodní společnosti v oblasti umění, nadace a fondy.

  

            11.       Význam managementu a jeho historický vývoj

            Definice a pojetí managementu.

                       Struktura a funkce managementu.

                       Historický vývoj managementu v etapách.

                       Management a podnikání, Baťova soustava řízení.

 

 

            12.        Manažerská funkce rozhodování

             Význam a fáze rozhodování. Aspekty rozhodování.

            Techniky výběru vhodných alternativ pro rozhodování.

                       Programová a neprogramová rozhodování.

                       Rozhodování v podmínkách jistoty, rizika a nejistoty.

  

13.       Manažerská funkce plánování

            Podstata a význam plánování.

                        Členění plánů v organizaci.

                        Plánovací proces, SMART cíle.

                        Podnikatelský záměr a plán.

 

            14.       Manažerská funkce organizování  

            Význam organizace a organizování práce.

Formální a neformální organizace. Vertikální a horizontální organizace.

Základní typy organizačních struktur.

Organizační normy. Firemní kultura.

                       

            15.       Vedení lidí jako manažerská funkce

            Podstata a cíle vedení lidí. Motivace a stimulace pracovníků.

                        Metody rozvoje schopností zaměstnanců.

Hodnocení a odměňování pracovníků.

                        Faktory ovlivňující pracovní výkon.

   

            16.       Kontrola a její význam v managementu

            Podstata, funkce a význam kontroly.

                        Druhy, fáze a možnosti kontroly.

                        Kontrolní techniky, informační technologie a jejich využití při kontrole.

  

            17.       Osobnost manažera, styly manažerské práce

             Charakteristika jednotlivých typů manažerů.

                        Manažerské styly vedení. Manažerská mřížka. Role a potenciál manažera.

                        Manažerské dovednosti dle úrovně managementu.

                        Vyjednávací dovednosti, argumentace, obchodní jednání, DAPA

  

            18.       Komunikace v managementu

Definice a funkce komunikace. Komunikace s médii a prostřednictvím médií.

Komunikační dovednosti, styly komunikace.

           Atributy komunikace, formy a typy komunikačních struktur.

           Delegování, vedení pracovní porady.

 

             19.       Manažerská psychologie

             Tvořivost a motivace v práci manažera.

            Stres v práci manažera a způsoby jeho zvládání.

                        Psychologie práce a sociální psychologie.

                        Ergonomie pracovního prostředí.

 

                        20.       Současné přístupy v managementu.  Krizový management.

                        Znalostní a informační management.

Management změny a inovací.

Řízení rizik. Krizový management.

Význam a techniky time managementu.

 

 

 

 

            Praha, 12. 9. 2025                                          Mgr. Ing. Jiří Smejkal, Ph.D., MBA

                                                                                                ředitel školy

 

 

 

 

 

Používáme cookies! Tento web používá cookies, abychom vám zajistili nejlepší zážitek na našich stránkách. Pokud budete pokračovat v používání tohoto webu, souhlasíte s jejich použitím.