Filmová a animační tvorba (KLASICKÁ ANIMACE)

OTÁZKY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE

1. Záběr a práce s kamerou

Skladebná řada: typy záběrů, jejich funkce a použití v rámci AV díla.

Kompozice záběru.    

Dramatické možnosti objektivů.

Práce se světlem.

Technické parametry (ostření, clona, ​​​​​​​​ISO, barevné podání, formáty záznamu, komprese).

 

2. Střih

Návaznost ve střihové skladbě.

Filmový rytmus.

Typy střihu.

Střih jako výrazový prostředek filmu.

Střihové impulsy.

 

3. Zvuk a zvuková dramaturgie dokumentárního a hraného filmu

Jednotlivé komponenty zvukové složky filmu.

Zvukové komponenty u hraného filmu a způsoby jejich užití.

Zvukové komponenty u dokumentárního filmu a způsoby jejich užití.

Způsoby nahrávání filmového zvuku.

 

4. Dokumentární film

Formy a žánry dokumentární tvorby.

Rozdíly mezi publicistickým pořadem a dokumentárním filmem.

Typy výpovědí v návaznosti na obrazovou složku.

Bodový scénář. Práce s komentářem.

Dokumentární a hraný film – pokusy o fúzi z obou stran.

 

 5. Scénář a stavba hraného filmu

Dramatický oblouk a fáze literární přípravy.

Sekvenční střih a základní stavba hraného filmu (lineární, paralelní, křížová, retrospektivní a mozaiková montáž).                                                                      

Filmový prostor a čas (včetně metod kondenzace a řešení filmového času).

 

6. Inscenační pravidla a vliv audiovizuální tvorby

Předsnímací jednoty.

Základní inscenační pravidla (osy hlavního směru, jednoty pohledů, jednoty směru pohybu).

Filmový štáb a funkce jeho členů.

Sociální působení audiovizuální tvorby.

 

7. Střihový program Adobe Premiere Pro

Rozložení pracovní plochy.

Možnosti úprav obrazu a zvuku (horizontální a vertikální vrstvy).

Zvukové a video přechody.

Užití efektů (klíčování, barevné korekce, titulkování, animace aj.).

Export videa a jejich formáty.

 

8 . Digitální kamera, její nastavení a parametry

Formátování médií, ostření, clona, ​​​​ISO, nastavení bílé, kompozice obrazu.

Základní pohyby kamery, záběr z ruky a ze stativu.

Velikost a kompozice záběrů.

Základní práce se světlem ve studiu.

Nastavení zvuku.

 

9. Vznik filmu 

Vynálezy a experimenty, vznik filmu ( camera obscura ).

Éra německého filmu 1898 – 1930 ( bratři Lumiérové, G. Meliés ).

Umělecké tendence v německém filmu ( německý expresionismus, surrealismus ve filmu, ruská avantgarda, film a abstrakce ) .

Vznik a vývoj zvukového filmu.

Filmový průmysl v USA (Hollywood), filmové žánry, fenomén filmové grotesky ( Ch. Chaplin, B. Keaton )

Vývoj filmu v Československu do roku 1950, filmová studia a tvůrci (Barrandov, Zlín).  

 

10. Soudobé tendence evropského filmu

Umělecké tendence ve filmu: italský neorealismus ( F. Fellini ) , severská filmová škola filmu ( I. Bergman ), francouzská „nová vlna“ ( JL Godard ).

Šedesátá léta československého filmu ( M. Forman, V. Chytilová, J. Menzel ,J. Herz, F. Vláčil ).

Tradice československého animovaného filmu ( J. Trnka, K. Zeman, H. Tyrlová, B. Pojar, J. Bárta ). 

Současná česká kinematografie ( J. Švankmajer, J. Svěrák ) .

  

11. Techniky animovaného filmu      

Popis různých animačních technologií.

Základní rozdělení a specifika animačních technik.

Porovnání jednotlivých technik na základě postupu při natáčení.

 

12. Historie animovaného filmu ve světě      

Předanimační techniky (optické hračky, camera obscura apod.).

Zakladatelé animovaného filmu.

Rozvoj animačních studií (USA, Evropa, Japonsko).

 

13. České a světové osobnosti animovaného filmu, významná studia      

Nejdůležitější osobnosti, které ovlivnily filmový průmysl v oboru animovaného filmu.

Současná scéna a tendence animovaného filmu.

Animační studia ve světě (Evropa, USA, Asie).

 

15. Postup přípravy a realizace animovaného filmu      

Srovnání počítače a klasické animace.

Porovnání přípravy animovaného filmu na základě použité techniky.

Postup realizace animovaného filmu (od animace po postprodukci).

Současné možnosti využití animace (dokumentární simulace, triky, reklamy atd.).

  

16. Kreslený film      

Základní principy a specifikace techniky kresleného filmu.

Disneyho principiální animace.

Významné osobnosti kresleného animovaného filmu a jejich tvorba.

Animační 2D software.

 

17. Předtisková příprava a propagace      

Šíření, charakterizace

Tvorba a druhy propagačních prostředků (plakát, billboard, leták, katalog …).

Logo a značka, corporate design, grafický manuál.

Využití programů Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign.

Formáty pro export a rozlišení tiskového dokumentu.   

Základy pre-pressu pro ofset a digitální tisk (barevné režimy, barevné profily, formáty dokumentů, tiskové značky, spadávka).                                       

 

18. Adobe Photoshop 1 – základní přehled možností programu, vrstvy, selekce, masky, retuš   

Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).

Orientace v pracovním prostředí programu Adobe Photoshop, možnosti nastavení pracovní plochy.

Nástroje (práce s nimi a jejich možnosti, výběr nástrojů s ohledem na zadání). Klávesové zkratky. Filtry a jejich využití.

Transformace (libovolná, perspektiva, pokřivení). Typy vrstev (rastrové, textové, vrstvy tvaru a práce s nimi).

Práce s grafickým tabletem, použití štětce (druhy a možnosti), vytvořit vlastní kartáč.

Nástroje na tvorbu selekcí a práce s nimi. Úprava výběru.

Nástroje k úpravě kontrastu a jasu – práce s histogramem.

Úrovně a křivky. Vrstvy úpravy. Automatické úpravy.

  

19. Adobe Illustrator 1 – nástroje pro kresbu a malbu, transformace, textové nástroje, přesné tvary a měření, přechod a maska ​​​​​​​​krytí, nástroj cestář, vrstvy        

Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).

Orientace v pracovním prostředí, nastavení pracovní plochy (orientace, formáty, barevný režim).

Nástroje pro výběr, nástroje pro kresbu (pero a editace bodů, segment čáry, oblouk, spirála atd.), nástroje pro malbu (štětec).

Možnosti tahu (nastavení a možností dynamiky linky).

Transformace (nástroje pro změnu tvaru, dle procent, zrcadlení, rotace se změnou bodu velikosti).

Galerie textových nástrojů (text, textové pole, text v ploše a na cestě).

 Vytvoření přesného tvaru a orientační měření (nástrojem měřítka, pravítka, vodítka, automatická vodítka, nástroj perspektiva).

Nástroj cestář (ukázka na jednoduchých geometrických tvarech).

Vzorník (uložení barvy, knihovny barev), vytvoření stopy a symbolu.

Možnosti průhlednosti, přechodu a vytvoření masky krytí, vrstvy (práce a nastavení), export a uložení.

     

20. Funkce InDesignu       

Využití a možnosti programu v rámci grafické tvorby.

Vzorové stránky, natékání, zřetězení a obtékání textu, číslování stránek.

Odstavcové a objektové styly, tabulky. Dělení slov.

Proklad, vyrovnání a prostrkání.

Hladká, smíšená a akciová sazba (definice, zásady a využití).

Stránkový a řádkový rejstřík.

Předběžná příprava

 

  

 

Praha, 12. 9. 2025                                                                     Mgr. Ing. Jiří Smejkal, Ph.D., MBA                                         

                                                                                                                ředitel školy

 

 

 

 

 

Používáme cookies! Tento web používá cookies, abychom vám zajistili nejlepší zážitek na našich stránkách. Pokud budete pokračovat v používání tohoto webu, souhlasíte s jejich použitím.