Filmová a animační tvorba (POČÍTAČOVÁ ANIMACE)
OTÁZKY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE
1. Záběr a práce s kamerou
Skladebná řada: typy záběrů, jejich funkce a použití v rámci AV díla.
Kompozice záběru.
Dramatické možnosti objektivů.
Práce se světlem.
Technické parametry (ostření, clona, ISO, barevné podání, formáty záznamu, komprese).
2. Střih
Návaznost ve střihové skladbě.
Filmový rytmus.
Typy střihu.
Střih jako výrazový prostředek filmu.
Střihové impulsy.
3. Zvuk a zvuková dramaturgie dokumentárního a hraného filmu
Jednotlivé komponenty zvukové složky filmu.
Zvukové komponenty u hraného filmu a způsoby jejich užití.
Zvukové komponenty u dokumentárního filmu a způsoby jejich užití.
Způsoby nahrávání filmového zvuku.
4. Dokumentární film
Formy a žánry dokumentární tvorby.
Rozdíly mezi publicistickým pořadem a dokumentárním filmem.
Typy výpovědí v návaznosti na obrazovou složku.
Bodový scénář. Práce s komentářem.
Dokumentární a hraný film – pokusy o fúzi z obou stran.
5. Scénář a stavba hraného filmu
Dramatický oblouk a fáze literární přípravy.
Sekvenční střih a základní stavba hraného filmu (lineární, paralelní, křížová, retrospektivní a mozaiková montáž).
Filmový prostor a čas (včetně metod kondenzace a řešení filmového času).
6. Inscenační pravidla a vliv audiovizuální tvorby
Předsnímací jednoty.
Základní inscenační pravidla (osy hlavního směru, jednoty pohledů, jednoty směru pohybu).
Filmový štáb a funkce jeho členů.
Sociální působení audiovizuální tvorby.
7. Střihový program Adobe Premiere Pro
Rozložení pracovní plochy.
Možnosti úprav obrazu a zvuku (horizontální a vertikální vrstvy).
Zvukové a video přechody.
Užití efektů (klíčování, barevné korekce, titulkování, animace aj.).
Export videa a jejich formáty.
8 . Digitální kamera, její nastavení a parametry
Formátování médií, ostření, clona, ISO, nastavení bílé, kompozice obrazu.
Základní pohyby kamery, záběr z ruky a ze stativu.
Velikost a kompozice záběrů.
Základní práce se světlem ve studiu.
Nastavení zvuku.
9. Vznik filmu
Vynálezy a experimenty, vznik filmu ( camera obscura ).
Éra německého filmu 1898 – 1930 ( bratři Lumiérové, G. Meliés ).
Umělecké tendence v německém filmu ( německý expresionismus, surrealismus ve filmu, ruská avantgarda, film a abstrakce ) .
Vznik a vývoj zvukového filmu.
Filmový průmysl v USA (Hollywood), filmové žánry, fenomén filmové grotesky ( Ch. Chaplin, B. Keaton )
Vývoj filmu v Československu do roku 1950, filmová studia a tvůrci (Barrandov, Zlín).
10. Soudobé tendence evropského filmu
Umělecké tendence ve filmu: italský neorealismus ( F. Fellini ) , severská filmová škola filmu ( I. Bergman ), francouzská „nová vlna“ ( JL. Godard ).
Šedesátá léta československého filmu ( M. Forman, V. Chytilová, J. Menzel ,J. Herz, F. Vláčil ).
Tradice československého animovaného filmu ( J. Trnka, K. Zeman, H. Tyrlová, B. Pojar, J. Bárta ).
Současná česká kinematografie ( J. Švankmajer, J. Svěrák ).
11. Programy a grafické formáty
Bitmapová a vektorová grafika (definice, rozdíly, využití).
Barevné režimy: RGB, CMYK (definice, rozdíly, využití).
Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere, Cinema 4D.
PSD, JPEG, GIF, BMP, PNG, PDF, SVG, AI, EPS, C4D (definice, vlastnosti a využití).
Import / export a spolupráce mezi programy.
12. Historie a využití klasické animace
Historie a využití klasické a počítačové animace.
Popis různých klasických animačních technologií.
České a světové osobnosti animovaného filmu, významná studia.
Animační programy (3D a 2D programy).
Srovnání počítače a klasické animace.
13. Animace v 3D, základní principy a animační postupy (Cinema 4D / Blender)
Vytváření klíčových snímků.
Práce s křivkami a časovou osou.
Animace kamery, světel. Načasování.
Tvorba 3D textu, možnosti nastavení (včetně praktických ukázek).
Jednoduchá ukázka vlastností simulace s nastavením scény.
MoGraph klonování, fraktura voronoi.
Nastavení exportu a využití renderu týmu.
14. Postupy modelování (Cinema 4D / Blender)
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Ukázka různých postupů modelování.
Modelovací nástroje, výchozí modelovací objekty (křivky a primitiva).
Vysvětlení pojmu Polygon, Vertex, Křivka, N-gon.
Postup při polygonovém modelování (ukázka).
NURBS vs. polygonie.
Tendence v současné technologii.
15. Materiály a textury v 3D , n astavení kamery a světel, rendering ( Cinema 4D / Blender )
Cinema 4D (definice, vlastnosti a využití).
Vlastnosti a druhy světel, možnosti nasvícení scény.
Práce s kamerou ve 3D.
Základní principy renderingu 3D scény.
Vysvětlení pojmu Plugin.
Princip projektové textury, nastavení jejich vlastností.
Vysvětlení pojmu UV mapa (kdy se používá a proč); druhy UV projektcí. Co všechno se dá zobrazit texturou.
16. Předtisková příprava a propagace
Šíření, charakterizace
Tvorba a druhy propagačních prostředků (plakát, billboard, leták, katalog …).
Logo a značka, corporate design, grafický manuál.
Využití programů Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign.
Formáty pro export a rozlišení tiskového dokumentu.
Základy pre-pressu pro ofset a digitální tisk (barevné režimy, barevné profily, formáty dokumentů, tiskové značky, spadávka).
17. Adobe Photoshop 1 – základní přehled možností programu, vrstvy,
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Orientace v pracovním prostředí programu Adobe Photoshop, možnosti nastavení pracovní plochy.
Nástroje (práce s nimi a jejich možnosti, výběr nástrojů s ohledem na zadání). Klávesové zkratky. Filtry a jejich využití.
Transformace (libovolná, perspektiva, pokřivení).
Typy vrstev (rastrové, textové, vrstvy tvaru a práce s nimi).
Práce s grafickým tabletem, použití štětce (druhy a možnosti), vytvořit vlastní kartáč.
18. Adobe Photoshop 2 - selekce, masky, základní práce s fotografiemi a retuš
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Nástroje na tvorbu selekcí a práce s nimi. Úprava výběru.
Typy masek, tvorba masek a využití, filtry (ukázky).
Práce s fotografiemi v Adobe Photoshop. Ořez. Barevné korekce, vyvážení bílé.
Nástroje k úpravě kontrastu a jasu – práce s histogramem.
Úrovně a křivky. Vrstvy úpravy. Automatické úpravy.
Principy a možnosti zostření. Nástroje sloužící k retušování fotografií.
19. Adobe Illustrator 1 – nástroje pro kresbu a malbu, transformace, textové nástroje, přesné tvary a měření, přechod a maska krytí, nástroj cestář, vrstvy
Úvod, rozdíl mezi programy Adobe Photoshop, Illustrator, Indesign (porovnání vektorové a rastrové – bitmapové - grafiky, využití programu).
Orientace v pracovním prostředí, nastavení pracovní plochy (orientace, formáty, barevný režim).
Nástroje pro výběr, nástroje pro kresbu (pero a editace bodů, segment čáry, oblouk, spirála atd.), nástroje pro malbu (štětec).
Možnosti tahu (nastavení a možností dynamiky linky).
Transformace (nástroje pro změnu tvaru, dle procent, zrcadlení, rotace se změnou bodu velikosti).
Galerie textových nástrojů (text, textové pole, text v ploše a na cestě).
Vytvoření přesného tvaru a orientační měření (nástrojem měřítka, pravítka, vodítka, automatická vodítka, nástroj perspektiva).
Nástroj cestář (ukázka na jednoduchých geometrických tvarech).
Vzorník (uložení barvy, knihovny barev), vytvoření stopy a symbolu.
Možnosti průhlednosti, přechodu a vytvoření masky krytí, vrstvy (práce a nastavení), export a uložení.
20. Funkce InDesignu
Využití a možnosti programu v rámci grafické tvorby.
Vzorové stránky, natékání, zřetězení a obtékání textu, číslování stránek.
Odstavcové a objektové styly, tabulky. Dělení slov.
Proklad, vyrovnání a prostrkání.
Hladká, smíšená a akciová sazba (definice, zásady a využití).
Stránkový a řádkový rejstřík.
Pre-press (rozlišení, barevné režimy, formáty dokumentů, tiskové značky).
Praha, 12. 9. 2025 Mgr. Ing. Jiří Smejkal, Ph.D., MBA
ředitel školy